چهارشنبه 25 مهر 1397 | Wednesday 17 October 2018

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی‌: برای ایجاد یک شغل‌ ۳۰۰میلیون تومان هزینه می‌شود

امید گفت: مشکل ما در نظام آموزشی بی توجهی به پژوهش‌های کاربردی و دوره‌های مهارتی است

 

 

به گزارش روابط عمومی موسسه به نقل از عیارآنلاین، نشست مطبوعاتی‌ دانشگاه جامع علمی کاربردی‌ با موضوع هفته پژوهش برگزار شد‌.

محمد حسین‌ امید‌ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی‌ با اشاره به اینکه‌ رویکرد‌ دانشگاه علمی کاربردی پرداختن به بحث‌ فناوری در کنار آموزش است، گفت: ۹۰۰مرکز فعال آموزشی و ظرفیت‌ ۵۰۰هزار دانشجو و ۵۰هزار مدرس‌ می‌تواند در توسعه کشور‌ نقش مؤثری را ایفا کند.

امید با بیان اینکه مشکل اصلی دولت‌ اشتغال برای کشور است، گفت: اشتغال برای دولت‌ هزینه‌های بسیار زیادی دارد‌، یکی از مراکزی که می‌تواند به دولت‌ در این زمینه کمک زیادی کند دانشگاه جامع علمی کاربردی است‌. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند مهارتی را کسب کرده و کاری را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد یک شغل‌ ۳۰۰میلیون تومان هزینه می‌شود، گفت: این میزان برای دانشجویان مهارتی مثل دانشجویان‌ دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای تنها ۱۰درصد است، تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۳۰درصد از دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند که این عدد اکنون زیر ۱۵درصد است‌.

به دوره‌های مهارتی توجهی نمی‌شود‌

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه رسیدن به ۳۰درصد دانشجوی مهارتی با توجه به زیرساخت‌ها در سال جاری وجود دارد، گفت: مشکل ما در این زمینه مظلوم بودن و بی‌ توجهی به دوره‌های مهارتی است‌، خانواده‌ها توجهی به کسب مهارت فرزندان نمی‌کنند و هنوز نگاه به مدرک‌گرایی‌ وجود دارد‌ به همین‌ دلیل‌ از ۵۵۰هزار ظرفیت‌ دانشگاه‌ علمی‌ کاربردی‌ ۴۰۰هزار نفر ظرفیت‌ خالی داریم.

امید با اشاره به اینکه هدف دانشگاه علمی کاربردی‌ ترویج مهارت‌آموزی است،گفت: ما در سال جدید‌ تعداد زیادی از کدرشته‌های غیرمهارتی‌ را حذف کرده‌ایم‌ اما موضوع اصلی آن است که نظام آموزشی کشور‌ به سمت مهارت‌آموزی برود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دانشگاه علمی کاربردی‌ از ۲۰۰مرکز علمی کشور جزو ۱۲مرکز برتر شده است، گفت: تکلیف‌ ما حرکت در پیشرفت‌ رشته‌های نظری و توسعه‌ مرزهای‌ دانش نیست‌، وظیفه دانشگاه علمی کاربردی افزایش زمینه‌های مهارتی‌، کارآفرینی‌ و انتقال فناوری‌ است، بسیاری از پژوهش‌های دانشگاه‌ در سطح‌ جهانی‌ به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند‌. در نمایشگاه امسال نیز ۲۱۷طرح پژوهش‌کاربردی ارائه خواهد شد. پژوهش کاربردی، پژوهشی است که نتایج آن به سرعت قابل مشاهده باشد.

ایجاد مراکز نوآوری و رشد در دستور کار است

امید با بیان اینکه، مراکز نوآوری و رشد در پژوهش‌های کاربردی فعالیت خواهند داشت، گفت:‌ در یک سال اخیر ۹مرکز نوآوری و رشد در زمینه‌های مختلف مانند، آی‌تی، شیمی صنایع هواپیمایی، صنایع رنگ، لوازم خانگی، کشاورزی در بحث تولید قارچ و نفت و گاز و را تاسیس کرده‌ایم؛ تلاش ما این است که اخذ یک مجوز برای مرکز نوآوری و رشد بیش از ۲ماه طول نکشد. امیدوارم تا سال آینده بتوانیم بیش از ۱۰۰مرکز نوآوری و رشد را داشته باشیم و دستاورد‌های این مراکز را در هفته پژوهش سال آینده اعلام کنیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ۹۰۰واحد آموزشی دانشگاه علمی کاربردی توانایی ایجاد یک مرکز نوآوری و رشد را دارند، گفت: متاسفانه باور عمومی آن است که زمینه فعالیت در مراکز نوآوری صرفا مربوط به صنعت است. در حالیکه می‌توان در زمینه‌های کشاورزی، مدیریتی و هنر هم اقدام به کار‌آفرینی کرد. همچنین یکی از مشکلات ما آن است که کسانی که اقدام به کار‌آفرینی می‌کنند با بازارهای هدف آشنا نیستند به همین دلیل کارگاه‌های آموزش قواعد حاکم بر صنعت، برند‌سازی، طرح کسب و کار و مراحل چگونگی ایده که از اولویت‌های کار‌آفرینی است در مراکز دانشگاه برگزار می‌شود.

امید با اشاره به آزمون استخدامی دانشگاه علمی کاربردی گفت: در بحث مدرسی‌ استخدام ۹۰۰۰مدرس جدید مطرح شد که در ۳۰استان کشور تنها با یک مصاحبه این استخدام انجام شد، در شهر تهران به دلیل اینکه ۱۴۰۰۰نفر در این آزمون شرکت کردند، امکان مصاحبه وجود نداشت و آزمون کتبی برگزار شد. ۳۰۰۰نفر در این آزمون کتبی برای مصاحبه پذیرفته شده‌اند که بیش از ۳/۲از متقاضیان تدریس مصاحبه شدند و نتایج نهایی تا پایان نیم‌سال اول تحصیلی اعلام می‌شود.

لزوم بررسی کیفیت در آموزش در دانشگاه علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه با وجود ۱۱۷۰مرکز علمی کاربردی تنها به ۸۴۰مرکز اجازه پذیر دانشجو داده‌ایم، گفت: ۱۳۰۰۰کد رشته محل هم در دانشگاه علمی کاربردی وجود داشت که امسال با کاهشی ۳۰درصدی به ۸۵۰۰کد رشته محل رسیده است. کار‌گروهی برای بررسی کیفیت کد رشته محل‌ها و همچنین بررسی سطح علمی واحد‌های آموزشی در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد در بهمن ماه هم با کاهش تعداد کد رشته محل و واحدهای آموزشی این دانشگاه مواجه باشیم.

Template Design:Dima Group